Camperen naar Zweden

10 juni 2021 - Den Hoorn Texel, Nederland

Vakantie mei 2021 t/m juni 2021 met de camper naar Zweden

25 mei 2021
Dinsdag na Pinksteren gaan we eerst naar Andijk voor een gezondheid test die hebben we nodig om binnen 48 uur toegelaten te worden tot Zweden.
Na de test , rijden we ondertussen naar Bad Nieuweschans in Groningen.
Al het goed is, krijgen we in de loop van de dag de uitslag, hopelijk negatief. Als het goed is , de testster zei dat het ook wel 36 uur kan duren. In dat geval zouden we een probleem hebben om tijdig de boot te halen. De eigenaresse van de de camping Holland Poort weet ons te vertellen dat bij de grensovergang ook getest wordt door de GGD voor woon-werkverkeer. Zij nemen ook toeristen mee in de test. Dus……eventueel is dat onze escape.

Met een goede ( negatieve ) test kunnen we morgen door Duitsland reizen in één stuk doorrijden naar Kiel alwaar we de boot pakken van 18:45 uur Göteborg.

Hondjes gaan natuurlijk mee, wel spannend op de boot, hoe zal het gaan met slapen en uitlaten op het dek.

Mark en Dideke zijn ook op die boot. We trekken samen 14 dagen op in Zweden, daarna hebben wij nog ruim een week om ons eigen route te pakke. Op 15 juni pakken we de boot weer terug naar  KIEL

21.10 uur YES , positief nieuws de testen zijn negatief

26 mei.
we zaten er helemaal klaar voor: vaccinatiebewijs, paspoort, certificaat negatieve COVID-test.
Niets, geen grensovergang, geen controle, Niets.  🥸

geen controle gehad. Staan nu bij Stenaline en gaan eens kijken wat ze van onze papieren vinden.
Nog een kleine ‘aanvaring’ tussen buitenspiegels gehad ( de Elnagh is ook zo breed!)🤪. Gelukkig bleek het met wat remover de zwarte veeg van de andere auto te verwijderen.
Het had erger gekund: tussen Bremen en Hamburg was ik bijna achter het stuur in slaapgevallen🙏 Niets gebeurd🙏
Hup….. aan de kant en een uurtje rust/slapen.

27 mei 2021We hadden een k….hut. 2 persoons binnen hut stapelbed met huisdier. Claustrofobische gevoelens.Dus een upgrade geregeld: 4 persoons buitenhut met huisdier. Was €20,- duurder, maar heerlijk de ruimte.Na de dag-hap ( zozo) naar onze hut.
B&J lagen bij mij in bed en Peter maakte ruzie met de matras van zijn bed.
Om 7.00 uur op en Peter gaat toch een ontbijtje scoren. De auto’s zijn pas bereikbaar als je omgeroepen wordt en omdat wij vooraan staan, gaan we tijdig uit de hut richting lift. Inderdaad, we mogen als eerste van de boot. Paspoorten en pcr-test controle en door naar de honden controle  de chips worden uitgelezen, alles in orde: we mogen door.

Op weg naar Hova camping Otterberget waar Kees en Lydia ( vrienden van Marc en Dideke) de eigenaars van zijn.
Nu nog frisjes, maar het wordt de komende 14 dgn prachtig zomers weer.

28 mei 2021 Wakker worden in Otterberget, strak blauwe lucht, geen wind en heel veel vogelgeluiden.
Lekker een dagje rond de camper hangen. Met B&J naar het strandje bij het meer geweest. “We moesten ze maar eens loslaten”. Als een speer zette Joekie een run in en weg was ie. Bup volgde Joek maar op afstand ( zo van ‘dit klopt niet’). Beide hadden de tijd van hun leven, ik niet.
Toen de energie eruit was, kwamen ze weer dichterbij en konden we ze weer vast maken. (Pfffff).
Marc en Dideke gaan alvast naar Bredsjo, Marc moet het gras ( heel veel) maaien.
optijd naar bed. Helaas hebben wij nog geen satelliet tv omdat CanalDigitaal nog geen CI module had gestuurd (Joyne is failliet). Krijgen we terwijl we op vakantie zijn.

29 mei 2021 .
Vandaag rustig aan en op weg naar Bredsjo. Gisteren is de camping behoorlijk vol gelopen, nog een reden om te vertrekken.
Tegen 15.00 waren we in Bredsjo. 1 ding wel geleerd, geen koolhydraten eten al ik rijd. Binnen 15 min slaperig, hetgeen tot vreemde bochten leidt.
Heerlijk op het terras gezeten in de heerlijke zon B&J losgelaten en vertrokken meteen de natuur in. Oh wat vind ik dit spannend. Maar, inderdaad, na verloop van tijd ( 2 uur) komen ze terug en blijven in de buurt, tot…… de buurman zijn paarden ophaalt. B&J er blaffend achteraan. Vooral Joek vindt dit erg spannend, Bup houdt wat meer afstand. Als afsluiter hadden wij kip-speciaal en B&J de botjes en het karkas: smullen!

30 mei 2021. Vandaag gaan we in de middag de natuur in. Uurtje rijden en dan een prachtige plek aan het meer, vlgs Marc. We laten ons graag verrassen.
Na een woeste ‘Paris-Dakar’ achtige route ( off-road, greffel en stofwolken( ook in de camper)) een plekje aan een meer. Daar gebarbecued en vuurtje gestookt.  B&J aan de lange lijn, zodat ze niet steeds de bossen in trekken ( dassen, elanden, bruine beren, vossen e.d.). En wel onze stoelen en tafels🤪.

31 mei 2021
Op ons gemakkie ontbeten en rond gelummeld. Om een uur of 12.00 de plek verlaten en op weg naar een camping in Sater (Ben en Annemarie, NL beheerders sinds maart 2021)

Veel binnendoor weggetjes ( greffel) uiteindelijk kunnen tanken in Ludvika ( 1 op 11) en een Zweeds gasfles gekocht. Ben benieuwd of die past.

Weer een heerlijke plek aan het meer. Zie foto.
Peter heeft veel hallucinaties ( ws van de pillen) en vindt een aparte ervaring, maar heeft wel besloten niet meer te rijden. Na de vakantie overleg met de professor.

1 juni 2021. Wij blijven nog een dagje hier staan, lekker aan het meer en geen buren ( wel caravans, maar niemand thuis). Gisterenavond Ben ( eigenaar camping) zijn 51ste verjaardag gevierd met een BBQ en donuts als toetje. Lekker geslapen, veel gedroomd en wakker worden met een strak blauwe lucht, een schoon noorden windje.Heerlijk

De gasfles die we gekocht hebben past, mist alleen nog een verloop stukje. Morgen maar halen. Lekker voor de camper zitten, koffie na verloop van tijd een wijntje, lekkere lunch: zo komt de dag wel om.
Ik kom het niet laten en heb een route uitgestippeld waarbij we niet langer dan 2 uur rijden en waar we 2 nachten blijven. Staat niet in beton  gegoten en staat open voor last-minute ingevingen

“Niks zelf koken, ik haal een pizza op de fiets” zegt Peter. Óók ik ben blij met het fietsje.

2 juni 2021 Op de gps coördinaten naar de plek waar M&D zitten ( Nusnass)  onderweg eerst een gasfles vullen in Falun ( dankzij een adres van de ANWB) en een gasverloopstukje voor de Zweedse fles

tegen 14.30 vonden M&D aan het meer, semi- in het wild. Geen voorzieningen en een €10,- per nacht voor onderhoud terrein. Marc heeft B&J leren zwemmen, zonder echt resultaat . Weer gebarbecued, was gezellig. Morgen ieder zijn weegs

3 juni 2021 Hoera. Appie 65 jaar. Vannacht slecht geslapen, camper staat te scheef, dus mijn beddengoed schuift steeds op de grond, Peter was onrustig ( dromen) en heeft veel pijn in zijn heup. Hij heeft een verkeerde beweging gemaakt bij het afstappen van de fiets.
De natuur trekt zich hier niets van aan en we hebben weer een stralende zon, blauwe lucht, blauw meer.
Na het ontbijt afscheid genomen van Marc&Dideke, zij gaan richting Goteborg want vrijdag vertrekt hun boot.
blijft onduidelijkheid ze een pcr-test nodig hebben. Stena zeg van wel, vlgs ANWB niet nodig bij transit D.

Wij op weg naar Stöllet, camping Björkebro. Veel gestopt onderweg voor een piloten-slaapje en boodschappen. De auto ‘zweeft’ snel en dat is vermoeiend rijden.
Tegen 17.00 op de camping, na een forse omleiding ( werk in uitvoering), maar dan zitten we ook: een bijna lege camping en uitzicht op een snel stromende rivier.

4 juni 2021 het ‘monster Heimwee’ wordt steeds groter , dat icm een stijf lijf, een pijnlijke heup en hallucinaties heeft ons doen besluiten eerder naar huis te gaan.vakantie moet voor ons tweeën leuk zijn!. Dus proberen we in 2 a 3 dagen naar Goteborg te rijden. Moet lukken.
Slechts 1 obstakel moeten we nog nemen en dat is het omboeken van de boot.  Het streven is de boot van dinsdag 8 juni of woensdag 9 juni te pakken. En even afwachten of we toch een PCR test nodig hebben. Horen we van Mark.

Het omboeken is gelukt dinsdag 8 juni om 18.45 richting Kiel. Marc meldde geen dat er bij het inchecken geen enkele controle was. Dus geen PCR test en anders schijnt ons vaccinatie bewijs voldoende te zijn.
De dag in rust ( en geplan en geregel) door gebracht. Af en toe horen we enorm lawaai.Zijn het  juichende mensen of blaffende honden. Navraag leverde op : alle twee, er wordt flink gejaagd.

5 juni 2021 vandaag naar Säffle een rit van 175 km en men geeft aan een reistijd van 2.5 uur. Vandaag de rit aangegaan met een licht ontbijt en geen koolhydraten tussendoor en veel water drinken. En dat werkte goed. De eerst camper-plek  was op greffel bij een jachthaven. Geen plek voor 2 nachten, dus toch naar een camping. Grote camping en plek zat, aan de rand een rustig plekje uitgezocht.
alles weer opgezet ( tafel, stoelen, luifel, honden aan de lijn). Om de elektriek aan te sluiten moet de achterklep open. Shit!!!! Sleutel afgebroken, was al een wankel sleuteltje. Het fijne van deze camper is dat je via het nachtkastje en de bedden bij de spullen kan die achter de klep staan. Trouwens op een van de dagen hebben we 2/3e van de rit met de achterklep open gereden: niets verloren onderweg, maar wel heeel veeel stof in de auto😔.
We blijven twee nachtjes, maandag naar de laatste camping 2 uurtjes rijden van Gotenburg

6 juni 2021 maar goed dat we een rustdag gepland hebben, want Peter had een pies-nacht ( heeft ie eens per week) en moet dan elk uur z’n bed uit. Dat gaat gepaard met gesteun en gekreun, dus ik ook  wakker. Niet erg, halen we vandaag wel weer in. Joekie maakt handig gebruik van deze in-uit bed bewegingen en kreeg het vóór elkaar om véél te vroeg bij Peter in bed te duiken.

Al een paar dagen horen we vreemd gekraak aan de kant van Peter zijn bed, is het de vloer? Het raam? ( daar zit een nieuw raam en de klusjesman van de verkoper is o.i. een prutser( nog steeds lekkage)) zit dat raam er wel goed in???? Vanmorgen op inspectie, binnen niets te zien Buiten kijken…..ahaaa…… ik zet ‘s avonds de stoelen ingeklapt onder het raam van Peter, als de camper beweegt schuurt de stoel langs de buitenkant……. Even proef op de som……en ja hoor, stoel weg, gekraak weg.

vandaag dus luierend door gebracht zoveel als mogelijk in de schaduw, want het is alweer bloed-heet.

7 juni 2021. Rustig aan naar Stenungsgund. De routeplanner gaf een route door een tunneltje van 2.50 hoog. Aan de rammelende palen hoorden we dat we te hoog zijn. Wisten we wel, we zijn tenminste 2.70., gelukkig weet de TomTom altijd een alternatief.
Een hele kleine en aparte camping met een kerk op het terrein, keurig sanitair en een enkel gast. Geen probleem als we morgen, de 8e, pas tegen de middag vertrekken ( 50 min naar Gotenburg) dus lekker op ons gemakkie. Met B&J een rondje dorp gelopen en Joekie zijn eerste aanvaring met schrikdraad. Dat was inderdaad schrikken.
om 14.00 richting Gotenburg en ja we waren daar om 15.15 uur. Leuk gesprek met een Nederlands echtpaar dat 8 jaar geleden in Zweden is gaan wonen, in het hoge noorden, Lapland. Hij is internationaal vrachtwagen chauffeur geweest en na pensionering ( vervroegd) alles verkocht en in Lapland gaan wonen. Leuk om te horen hoe het achter de schermen in Zweden toegaat: ze gaan elke confrontatie uit de weg, durven geen besluit te nemen want dan ben je ook verantwoordelijk voor de gevolgen. Grappig zo’n beeld heb ik helemaal niet van Zweden.

om 16.00 langs de douane  en inchecken. Of we in 1 keer door Duitsland zouden rijden “ ja” oké , geen test en geen registratie nodig.

om 17.00 de boot op. We staan direct achter de vrachtwagens.
Tas en  honden mee op zoek naar de hut. Wel een grote hut maar binnen, maar het blijft een hok. (Buitenkant was uitverkocht). Om 18.30 een hapje eten en het schip zien vertrekken. Om 19.00 de shop in voor lekkers ( luchtje, Rituals,  whiskey). Nog even met een NL chauffeur gesproken heeft via een bedrijf, 2 jaar, geleden voor Hartman gereden. Hij kende Hans en Jeroen niet.  Naar de hut, waar de hondjes braaf zaten te wachten.

8 juni 2021 Na een onrustige nacht om 9.00 naar de auto en we mochten meteen achter de vrachtwagens er af. Lekker voor de drukte uit. Geen controle of wat voor een Corona check dan ook. WT een flauwekul zo’n Reiswijs site, die niet eens klopt.
Het rijden ging lekker en de afspraak eerst door D heen en dan kijken we verder.
Het ging zo lekker dat we besloten door te rijden naar huis.
Bootje 18.30 en thuis waren we! Morgen neemt Peter contact op met PvP. De hallucinaties worden te gek.

1. Jo:
    25 mei 2021
    Goede reis en heel veel plezier . Leuk om met jullie mee te reizen.
  2. Lia:
    😘😘🐾🐾
  3. Jo:
    2 juni 2021
    Wat een heerlijke verhalen zeg. Ik kom af en toe niet meer bij . Zie het ook helemaal voor me hoe de harige banjers er op uit trekken en de boel om trekken. Gaaf dat wild kamperen hè. Ik wil ook graag naar Zweden maar laat mij steeds weerhouden door de muggen. Hoe is het wat dat aan gaat nu bij jullie? Verder alles nog netjes droog gebleven? En de nieuwe bandjes zal je wel merken met rijden. Fijn dat jullie zo lekker gaan. Knuffie vanuit hier ook voor de kinders
  4. Lia:
    2 juni 2021
    Muggen? Welke muggen?. Pas tegen een uur of 22.00 komen ze te voor schijn en gaan wij naar bed.
    Het is hier prachtig weer en gewoon warm. Het zonnetje is hier sterker dan bij ons om deze tijd. Heerlijk die nieuwe banden, zeker nu we ook off-road rijden af en toe.
  5. Jo:
    6 juni 2021
    Oh wat fijn , late muggen 🦟 en zo’n lekker zonnetje. 🔆
    Wat een mazzelkontjes zeg, niets verloren uit de klep 👍🏻
    Ah Peter, zo ellendig pijn op vakantie😔. En ja…… het moet voor beide leuk zijn op vakantie…… goede middenweg gekozen zo …. vast al genoeg moois gezien …. Wij komen de foto’s en verhalen gauw horen. Ik volg het laatste deel vakantie nog lekker mee🥰😘
  6. Lia:
    6 juni 2021